Lapset saavat liian vähän D-vitamiinia

17/11/2017

D-vitamiinin saannin tärkeydestä kirjoitetaan yhä enemmän. Joka viikko uutisoidaan uusista tutkimustuloksista, niin D-vitamiinin terveysvaikutuksista kuin väestön D-vitamiinin vajeesta. Olemme tottuneet hyväksymään, että heti syksyllä alkaa lasten nuhakuumekierre, joka laantuu vasta keväällä. Talviaikaisella lasten D-vitamiinivajeella on kuitenkin selvästi yhteys infektiotauteihin. Pystyt vaikuttamaan tähän oikeasti ihan itse!
 

Professori Ilari Paakkari kirjoitti 6.9.2010 Duodecimissa (lääkäreiden ammattilehti), että valtaosa suomalaisista kärsii merkittävästä D-vitamiinin puutteesta etenkin talvisin. Kaikkein huonoimmassa tilanteessa ovat lapset, vanhukset ja laitoksissa asuvat. Paakkari toteaa D-vitamiinin saantisuositusten olevan nykyisen tiedon mukaan riittämättömän alhaiset. D-vitamiinin turvallisista annoksista Paakkari totesi, että aikuisille 50 µg/pv tai jopa 125 µg/pv on turvallinen ja joskus tarpeellinen määrä. European Journal of Clinical Nutrition -tiedelehden artikkelissa (9/2011) todettiin D-vitamiinitason kaksinkertaistamisen olevan kustannustehokkain tapa alentaa väestön kokonaiskuolleisuutta.

 

Suomalaisilla lapsilla D-vitamiinipuutos

 

D-vitamiinin tärkeys lasten kasvuun ja kehitykseen, luuston lujana pitämiseen, vastustuskyvyn ylläpitoon ja kansansairauksien ennalta ehkäisyyn on tieteellisesti todistettu. Silti edelleenkin valtaosa suomalaisista kuvittelee saavansa riittävästi D-vitamiinia ravinnosta. Totuus on kuitenkin toisenlainen: D-vitamiinia on lähes mahdoton saada ravinnosta riittävästi ja verestä mitattuna suurimmalla osalla on edelleen D-vitamiinipuutos. HUS:n apulaisylilääkäri Outi Mäkitie viittaa tutkimukseen, jossa havaittiin lasten D-vitamiinipitoisuuden olevan hälyttävän pieni. Hänen mukaansa puutokset näkyvät selvästi: mm. lasten isojen luunmurtumien määrä on kasvanut 20 viime vuoden aikana 30 % ja HUSiin on jouduttu perustamaan lasten osteoporoosivastaanotto.
 

Yliopiston Apteekin tutkimuksen mukaan lasten D-vitamiinilisä unohtuu valtaosalla 3 ikävuoden jälkeen. Lapset tarvitsevat D-vitamiinilisää kuitenkin aina. Silti teini-ikäisistä vain neljännes syö D-vitamiinilisää! Hälyttävää ja uskomatonta!


Kaiken yllä olevan, ja muunkin aiheesta kirjoitetun tiedon takia olen itse syönyt d-vitamiinilisää ympäri vuoden jo 7 vuoden ajan. Annokseni on joka päivä vähintään 50 µg. Koska olen vastuussa myös lasteni hyvinvoinnista, syövät he samaa annosta kuin minäkin – joka päivä. Ja olemme kyllä pysyneet keskimääräistä terveempinä kuin muut, ainakin jos vertaa koulupoissaoloja ja vanhempien facebook-päivityksiä.


Mikä olisi helpompi tai halvempi tapa pitää itsensä terveenä, kuin napsia hyviä D-vitamiineja joka päivä? Ja jos haluat samalla kertaa xylitolia hampaillesi, valitse Arctic Sun 50 µg. Luotettava, suomalainen, ja meidänkin perheessä pitkään käytössä ollut tuote. Suosittelen! 
Voit tilata kokeilupakkauksen meilitse: elina.toimela@gmail.com.


D-vitamiinin varastotason voi muuten mittauttaa lääkäriasemilla edullisesti (45-85 €) yhdellä verikokeella. Pitoisuuden tulee olla vähintään 80 nmol/l.
 

Lähteet:

  • Ilari Paakkari, D-vitamiini, Duodecim 6.9.2010

  • Kaleva 7.1.2012: useilla koululaisilla D-vitamiinivaje

  • Sari Terälä, Luontaistuntija 9/2011

  • http://terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01044

  • WB Grant. An estimate of the global reduction in mortality rates through doubling vitamin D levels. European Journal of Clinical Nutrition 2011 Sep; 65(9):1016-26

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Valitse aihealue
Please reload

Please reload

Arkisto

Miksi ravintolisiä tarvitaan?

04/01/2018

1/3
Please reload

Suosituimmat
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon
Olen myös Facebookissa