Raskausajan ravitsemus funktionaalisen lääketieteen silmin

23/8/2017

Tavoitteena on alkion oikeanlainen kehitys kahdesta alkusolusta, munasolusta ja siittiöstä vähitellen sikiöksi. Solujen lisääntymiseen, jakaantumiseen ja erilaistumiseen tarvitaan paljon polttoaineita, eli vitamiineja, hivenaineita ja rasvahappoja. Alkio saa nämä siitä ravinnosta mitä äiti syö. Eli käytännössä lapsi rakentuu kokonaan niistä raaka-aineista mitä äiti suuhunsa laittaa.
 

Sikiön kehitykseen tarvitaan riittävästi suojaravinteita ja rasvahappoja. Tutkimusten mukaan lapset, jotka ovat saaneet äidin raskausaikana riittävästi rasvahappoja ovat terveempiä, vähemmän allergisia ja keskittymiskyky ja oppimiskyky on parempi. Tämä tarkoittaa omega-3, omega-6, omega-7 ja omega-9 rasvahappoja oikeassa suhteessa päivittäin.


Raskausaikana tarvitaan paljon suojaravinteita


Äiti tarvitsee itse oman kehonsa toimintaan suojaravinteita ja rasvahappoja solujensa fysiologisen tarpeen verran.  Sikiön kehitys vaatii suojaravinteita ja rasvahappoja solujen lisääntymiseen ja erilaistumiseen. Yhteensä normaalin aikuisen päiväannos 500g kasviksia ja 1500mg rasvahappoja ei riitä raskaana oleville! Ravinnon pitää ehdottomasti olla terveellistä ja puhdasta, sillä ravintoaineet ja epäpuhtaudet suotautuvat istukan läpi sikiölle, myös lisäaineet jotka aiheuttava solujen epätoivottua toimintaa. Suomalaiset luomutuotteet ovat varmuudella puhtaita.


Mitä raskaana ollessa pitäisi syödä?


Paljon kasviksia  mm. sipuleita ja valkosipulia (antioksidantit, vitamiinit), parsakaaleja, ruusukaaleja, kukkakaaleja höyrytettynä (foolihappo, rauta), suomalaisia tomaatteja (vitamiinit), luomusalaatteja (vähiten nitriittiä), porkkanaa (vitamiinit, hivenaineet), avokadoa (rasvahapot), hedelmiä ja marjoja kuumentamatta (suojaravinteet, antioksidantit), kalaa joka päivä (omega-3), rypsi- tai oliiviöljyä (omega-3 ja -6), käsittelemättömiä pähkinöitä (rasvahapot) sekä proteiineja mm. kanasta, munasta ja lihasta. Janojuomana runsaasti vettä, mielellään 2 litraa päivässä.


Vältettäviä ruoka-aineita ovat kaikki synteettisiä lisäaineita ja transrasvaa sisältävät tuotteet kuten valmisruoat, limut, kasvirasvat, energiajuomat ja makeiset. Alkoholia korkeintaan yksi annos viikossa. Tupakointi kielletty ehdottomasti. Nälkä kannattaa pitää kurissa syömällä terveellisesti usein ja välttää välipaloja ja sokerin liikakäyttöä.


Lisäravinteita?


Ravinteiden riittävyyden varmistamiseksi kannattaa käyttää luonnollisia ja puhtaita lisäravinteita, mutta raskaana olevan on erityisesti huomioitava käyttämiensä tuotteiden laatu, sillä turvallisuus on tärkeää sekä äidille että sikiölle! Synteettiset lisäravinteet eivät valitettavasti imeydy elimistöön, siksi raaka-aineiden on oltava luonnosta peräisin. Tuotteen raaka-aineiden kasvatuspaikan saasteet joutuvat myös tuotteeseen, siksi on todella tärkeää tietää missä raaka-aineet on kasvatettu. Epäpuhtaudet ja tuotteeseen lisätyt synteettiset lisäaineet aiheuttavat vahinkoa sikiölle.


Kahdeksan vuotisen urani aikana usea asiakkaani on käyttänyt Arcticin tuotteita raskausaikana ja ollut erittäin tyytyväinen lopputulokseen eli lapsensa terveyteen. Tässä muutamia suosituksia:

  • D-vitamiini on ehdottoman tärkeää lapsen hyvinvoinnille kasvun aikana, esim. lasten diabetes 1 ja osteoporoosi on yhdistetty suoraan raskausajan d-vitamiinipuutokseen. D-vitamiinisuositus raskaana oleville on 50-150 µg/pv, esim. luontainen, tehokkaasti imeytyvä Arctic Sun D 1-3 kpl/pv.
     

  • Vitamiineja ja hivenaineita saa turvallisesti havaijilaisesta puhtaasta spirulinasta. Mm. Arctic Extreme sisältää nimenomaan raskausaikana suositeltavia suojaravinteita kuten rautaa, foolihappoa, magnesiumia ja B-vitamiineja runsaasti, mutta myös runsaasti C-vitamiinia suomalaisesta mustikasta. Annossuositus raskaana oleville on 4-6 kpl/pv.
     

  • Lapsen aivojen kehitys on kiivainta -0,5 – 2 vuoden iässä, ja kun aivoista 65 % on rasvaa, on tärkeää kiinnittää huomiota äidin ravinnon rasvahappojen saantiin. Kaikki rasvahapot saa turvallisesti puhtaasta Arctic Oilsista, suositus raskaana olevalle 4-6 kpl/pv.
     

  • Minulta on saatavissa myös yksi puhtaaksi kirjoitettu käyttäjäkokemus raskaana olevalta äidiltä, saat kopion pyytämällä: elina.toimela@gmail.com.

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Valitse aihealue
Please reload

Please reload

Arkisto

Miksi ravintolisiä tarvitaan?

04/01/2018

1/3
Please reload

Suosituimmat
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Pinterest Icon
Olen myös Facebookissa